fredag 11. oktober 2013

Mitt beste brød

                        
 
 
Jeg har tidligere skrevet ett innlegg om Lettvint brød. Dette brødet er veldig godt, men etterhvert som jeg tester ut nye ting med oppskriften har jeg kommet frem til en oppskrift som er fantastisk god. Brødet er saftig, mykt og har mye smak. Det blir heller ikke steinhardt om det skulle tørke litt, men holder seg mykt lenge. Det har blitt min favoritt oppskrift!
 
Når jeg først baker så holder det ikke bare å sette en deig om gangen. Så jeg setter like så greit 2-3 deiger når jeg baker. Denne gangen satt jeg tre deiger, hvor to er av den samme oppskriften, mens den tredje er Havreboller. Den vil ikke være med i dette innlegget, men jeg kan komme tilbake til de i ett annet innlegg da jeg til stadighet baker de.
 

Oppskrift:

  • 50 gram Gjær
  • 1 ss Olje
  • 1 ss Smør
  • 21/2 dl Vann
  • 1 1/2 dl Melk
  • 2 dl Rugmel
  • 2 dl Havre
  • 1 dl Sesamfrø
  • 1 dl Linfrø
  • 8 dl Hvetemel (ca.)

  • Smuldre gjæren i bakebollen. Bland oljen, melken og vannet. Varm opp væsken til den er fingervarm, dvs. 37°C. Hell deigvæsken over gjæren. Rør til den er oppløst (eller gjør som meg og juks, ved å "smelte"gjæren med litt salt).
     Ha i smør (usmeltet og romtemperert), rugmel, havre, sesamfrø og linfrø. Rør til alt er godt blandet. Ha så i hvetemelet og miks til deigen slipper bollen, men fortsatt er litt klissete. Kna den litt og sett den til heving under klede, på ett varmt sted, i 30-45 minutter.
     Del deigen i to (her er jeg perfeksjonist, så jeg veier faktisk deigen og deler den i like stykker) og flat den ut i rektangelform med hendene og rull den sammen. Ha den i en smurt brødform på 1 L og sett til etterheving i ca. 20 minutter. Pensle og strø over om ønskelig.

     Stek brødene i 30 minutter på 200°C på nest nederste rille. La brødene hvile noen minutter i formene før de tas ut og avkjøles på rist. Avkjøl under klede.
     
     
     
    Shame on me! Jeg salter gjæren slik at den smelter og blir lettere å jobbe med. Dette er i grunn fyfy, men "huff så leit", hehe.







     
     Før og etter siste heving
     
     
     
     I stedet for å lage fire formbrød valgte jeg å lage brytebrød og flettebrød av den andre deigen. Også her har perfeksjonisten slått til og hver bolle i bryte brødet og hver flette i fletebrødet veier nøyaktig det samme. Det gir ett penere resultat syntes jeg.




    Hadde egentlig planlagt å fryse de to formbrødene, men merkelig nok så "forsvant" alt før tre dager var gått.

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar