søndag 28. desember 2014

Kransekake

Eller rettere sagt HVIT Kransekake.

 
 
I Januar skal yngstemann Theodor døpes og i den anledning har jeg tenkt å ha kransekake på kakebordet. Jeg har lenge ønsket å lære meg å bake kransekake da dette er en populær kake på de fleste kakebord og til Jul. Og i bursdagen min i år fikk jeg de etterlengtede kransekakeformene av min søster og i stedet for å låne mamma sin mandelkvern hver gang så kjøpte min kjære meg en kvern.
 
For når man baker kransekake må man faktisk bruke en mandelkvern og ikke en kjøttkvern eller food-prossesor. For om man bruker noe annet så slår man fettet ut av mandelen og "ødelegger" den. Det betyr ikke at du ikke kan bruke kjøttkvern eller food-prossesor til nøttebunner og nøttekaker, men bare ikke til kransekake for da faller den sammen og ligner mer på havreflarn.
 
Det sies jo at kransekaker er best når den er laget med mandler med skall, da smaken sitter i skallet, mange bruker også 50/50 "påkledd" mandel og skåldet mandel for å få en litt hvitere og mildere kake. Men jeg gikk for en helt hvit kransekake da det vil se utrolig flott ut til dåp. For å få en helt hvit kransekake må man skolde alle mandlene.
 
For å skolde mandler å du ha mandlene i en kjele med vann som dekker mandlene pluss 1-2 cm ekstra. Dette lar du koke i ca. 10 minutter før du heller av vannet og slenger mandlene på ett håndkle (ett du ikke er redd for, for mandlene setter farge på det og det får du ikke vekk igjen) og velger hvordan du skal "kle av" mandlene. Det er lurt å gjøre det mens de enda er varme da skallet kommer lettere av da.
Du kan enten "poppe" de eller gnikke de mellom to håndkler. Å ta de mellom håndklær og gnikke for harde livet er raskest da du tar mange om gangen, mens du tar en og en når du "popper", men du må sitte å plukke de skoldete mandlene ut av håndkle etterpå.
Jeg valgte å "poppe" de og fikk god hjelp av Vanessa på 2 som syntes det var kjempe kjekt. For å "poppe" tar du en mandel mellom tommel og pekefinger og klemmer til, da skyter mandelen ut med ett pop og du sitter igjen med skallet. Det er lurt å sikte litt når du "popper" for du kan tenke deg at mandelen er som ett vått såpestykke og det virkelig skyter ut av skallet sitt. Hehe.
 
Når du har skoldet mandlene er det viktig at du lar de tørke i minimum 1-2 døgn. Har du dårlig tid (eller er for ivrig som meg) kan du legge dem på ett bakepapirkledd stekebrett (i ett lag, ingen mandler oppå hverandre) og sette de i ovnen på 50 grader med døra på gløtt i rundt en time. Det er lurt å røre litt rundt på mandlene innimellom og passe på dem litt. De skal ikke bli varmere enn kroppstempreratur og IKKE gyldene.
 
Så er et bare å kverne opp mandlene og jeg kan love at det er god trening for armene.
 
Med denne oppskriften fikk jeg 17 tykke ringer (skulle blitt 18, men jeg hadde ringene tykke).
 

Oppskrift:

  • 600 gram Skoldete Mandler
  • 600 gram Siktet Melis
  • 4 stk. Romtempererte Eggehvitter
  • Smør eller Olje
  • Semulegryn eller Hvetemel
 
Kvern mandlene og ha dem i en bolle.
Sikt melis oppi bollen og bland sammen
 
Skill eggene fra plommen og pisk eggehvittene lett.
 
Ha eggehvitten oppi det tørre, litt etter litt, til du får en fin masse som skal være sirka like klissete som marsipan. Du kan godt bruke kjøkkenmaskinen.
 
Pakk kransekakemassen inn i plass og legg i kjøleskapet over natten (eller om du lager massen om morningen kan du trille ut og steke på kvelden).
Smelt smør eller bruk olje og smør formene godt før du drysser godt over med semulegryn eller hvetemel. Om du bruker semulegryn kan glutenalergikere også spise kaken.
 
Rull ut fingertykke pølser for hånd eller bruk en kjøkkenmaskin med pølsetut. Er pølsetuten litt for stor er det bare å trille pølsene som kommer ut litt for hånf til du får ønsket tykkelse. Bruk mel eller semulegryn når du triller ut for hånd.
 
Forvarm ovnen på 200°C og stek ringene i ca. 10 minutter. Avkjøl kransekaken nesten helt før du tar dem ut av formen og legger de på rist til de er helt avkjølte.
 
Om du fryser kransekaken blir den god og seig når du tar den opp.
 
Lim sammen ringene med melis/royal icing eller smeltet hvit sjokolade. Pynt etter ønske.




Hvordan kransekaken blir pyntet får dere se i ett nytt innlegg etter dåpen.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar