lørdag 13. desember 2014

2 års kaken

Vanessa ble 2 år og det måtte selvsagt feires!

 
 
Vanessa har bursdag 28 oktober og i den annledning inviterte vi til selskap. Og da må man selvsagt ha kaker! Og pølser :)
 
 
Siden jeg ikke viste hvordan formen min ville være etter fødselen til Theodor for en måned siden tok jeg ingen sjanser og bakte sukkerbrødene i god tid og hadde dem i fryseren. Disse tok jeg opp to dager før jeg skulle servere kaken siden de trengte en dag til tining og en dag til fylling og pynting.
 
Jeg beregnet denne gangen god tid til å lage pynt fordi jeg fort ble sliten og jeg ville være sikker på at jeg fikk laget all pynten jeg trengte. Jeg skulle jo i tillegg til marsipankaken i to etasjer, som skulle være hovedkaken, lage alt det andre. Stian skulle stå for mat (pølser), drikke, kaffe og pynting. Pyntingen fikk han kun utføre om han fulgte mine instrukser, hehe.
 
Men selv om man beregner god tid, som faktisk hadde vært nok, så beregnet jeg ikke med ekstra tid for perfeksjonismen min. Sukk. Jeg blir aldri fornøyd med resultatet og jobber hardt for å få det helt perfekt. Får jeg ikke til det eller ikke har tid nok til å få det helt perfekt blir jeg sur og gretten og legger ett hat over hele prosjektet. Det er først når jeg får tid til å "roe" meg ned og se tilbake at jeg kan se at det faktisk ikke var så grusomt som jeg skulle ha det til. Jeg har den uvanen med å legge for høye forventninger til meg selv og blir veldig suffet når jeg ikke når opp til mine egne forventninger. Ikke bare bare å være perfeksjonist. Hehe.

Det ble reven som ble den store synderen til foventningene mine. Gresskarene ble jeg kjempefornød med og de var kjempe artige å lage.


 
Selv om jeg hadde planlagt å fylle, trekke og pynte kaken dagen før servering så endte jeg opp med å gjøre det rett før gjestene kom. For jeg hadde jo ikke medberegnet at Theodor kanskje ble sulten i løpet av helgen. *Klask i panna*. Tidsskjema var perfekt og alt lå i rute helt til Theodor krevde mat. Når det tar 20-30 minutter å amme og han vil ha mat ca. hver tredje time så blir tidsskjemaet ganske forskjøvet. Ikke kunne jeg be Stian ta over i mens for han baker ikke og jeg er for perfeksjonist til å slippe han til, selv om jeg vet han kunne klart det :)
 
Men kaker ble det og marsipankaken ble pyntet til slutt. Eneste er at jeg ikke ble helt ferdig med kaken da jeg ikke fikk tid. Jeg skulle hatt litt gresstuster i litt mørkere grønn enn marsipanen, i Royal Icing (melis med eggehvitte), langs skjøten mellom kakene og nede langs kaken mot kakefatet.
Men men. Ble nå fin fordi om :)
 
Kaken er i begge lag fylt med vaniljekrem, bringebær og bringebærsyltetøy og er smurt opp med krem før de ble trukket i marsipan jeg har farget selv. All pynt er laget i marsipan og festet med litt vann som lim.
 
Ellers på kakebordet er det smurte sveler, ostekake, gelé, gulrotmuffins og kjeks formet som "2" (men de er ikke med på bildet).
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar