onsdag 24. juli 2013

Sukkerkjeks

Eller Sugar Cookies som de også heter :)


 
Her kan dere se ferdig "flooded" hvite cookies. Disse ble jeg ikke ferdig med da jeg ikke hadde nok glasur, så de ble ikke brukt (men spist av meg).
 
 
Det er første gang jeg prøvde meg på å lage slike kjeks og å pynte de. Som dere kan se på de andre bildene under så er jeg litt ustø når jeg legger flod-kanten, men øvelse gjør mester. Jeg valgte selvsagten av de vanskligste teknikkene på pynting også, "broderi", noe som ikke er lurt de første gangene du pøver deg på dette. Jeg fikk heller ikke glasuren helt rett så de rant litt ut, disse broderiene mine.
 

Oppskriften:

  • 200 gram smør
  • 200 gram sukker
  • 400 gram hvetemel
  • 1 egg
  • ønsket smak (sitron, valilje, sjokolade, osv.)

Ha smør og sukker i en bolle og miks det hvit (jeg brukte 150g vanlig sukker og 50g melis), her er det best å bruke en mikser som har "K"-element.
Ha så i egget og miks det inn på lav hastighet. Ha til slutt i mel og eventuell smak (jeg glemte i min deig, men syntes de ble gode selv om). Når deigen klumper seg er den ferdig. Kna den så sammen til en ball og pakk den godt inn i plast og legg den i kjøleskapet i minst en time.

 
Kjevle ut deigen 5-10 mm tykk (store kjeks bør være cirka 10 mm) og trykk ut i ønsket form. Legg de ferdge kjeksene på ett bakepapirkledd stekebrett og sett det inn i kjøleskapet eller fryseren i 10-15 minutter før steking. Dette gjør at de holdr sin fine form og ikke flyter ut.


Stekes på 180°C i 7-10 minutter. De skal IKKE bli brune!

 
 Denne oppskriften er så å si helt lik uansett hvor du går hen på internett, men jeg lånte denne fra VillaPerlesukker.

 
 
 Nå skal kjeksene avkjøles og bli helt kalde før du begynner å pynte de. Du pynter med Royal-Icing og her er oppskriften.

Oppskrift:

  • 500 gram melis
  • 2 eggehvitter
  • 2 ss sitronsaft

Sikt melis i en bolle og tilsett eggehvittene, pisk dette i et par minutter og tilsett så sitronsaften (om du ønker annen smak på glasuren enn sitron tilsetter du f.eks. tuttifrutti-essens i stedet for sitron og bruker litt vann istedet for å matche mengden med sitronsaft).
 
Glasuren skal bli ganske stiv og du skal kunne ta litt mellom tommel og pekefinger og dra fingrene fra hverandre. Da skal de bli igjen to stive topper som ikke synker sammen.
Denne glesuren passer nå perfekt til "outline" (kanten du må ha før du "flooder") og til pynt. Når du skal floode må du tilsette mer væske for å då en litt mer flytende konsistens.
Farg glasuren i ønsket farge/farger.

 
Her har jeg flooded de rosa kjeksene. Man starter med å lage kanten som skal gå langs kjeksens ytterkant. Denne kanten lages i den stiveste glasuren og må få tørke i minimum 15 minutter før du flooder. Å flood gjør du ved å tynne ut glasuren til middels konsistens og bruker sprøytepose, sprøyteflaske eller en skje (lettest med en avde tø første). Begynn langs kanten og jobb deg innover. Pass på at du ikke har for mye på da det kan renne over. "Bank" kjeksen i bordt eller rist den litt for å få glaruren til å flyte jevnt utver og fyll eventuelt på litt om den ikke er helt dekt. La nå kjeksen tørke over natten. Den må være helt tørr før du begynner å pynte.


Her har jeg pyntet med "Broderi"-teknikk i hvit glasur, men den ble litt for tynn og fløt litt ut (skulle vært mer markert). Med denne teknikken må man jobbe litt og litt for ellers kan glasuren tørke og fu får stygt resultat. Jeg brukte en pensel med flat frikantet kost for å få til denne teknikken.

 
 Her ser dere en liten del av en blomst og blad-teknikken. Klarte selvsagt å miste brettet litt, så noen av kjeksene fikk skader da de ikke var helt tørre (viktihetenmed å la dem tørke i minimum 12 timer/over natta).


Her er alle kjeksene ferdig og hjertene var så små at de fikk bare prikker som pynt.

 
Kjeksene skled litt på fatet, men det ble fortsatt veldig fint. Som dere kan se så er halvparten av kjeksene speilvendt. Dette gjorde jeg fordi jeg syntes de bet ble så kjedelig om alle var samme vei. For å få speilvendte kjeks så stikker du dem ut på vanlig måte, men snur dem når du legger dem på brettet før de stekes.


Håper det smakte og at dere fikk noen gode tips.


 

1 kommentar:

  1. Syntes at denne oppskriften var veldig fin og enkel du hadde alt på kjøkkenet så du trengte ikke å dra på butikken til noe ekstra! ��

    SvarSlett