onsdag 24. juli 2013

Havrehorn

Jeg velger heller å bake en å kjøpe en seig og tørr kneip på butikken, eller bruke masse penger på et brød det faktisk går ann å spise. Vi klarer ikke spise opp hele brødet før det blir seigt og tørt, så da er det billigere og bedre for oss å bake ved behov og heller fryse ned det som blir formye til vi trenger det.

Jeg har en stund nå hatt lyst til å bake horn, gjerne fylte, men også tomme. Jeg har også hatt lyst til å prøve å bruke havre i bakst etter at jeg på en handletur så en nyhet i hylla; Havreboller. Jeg bruker ikke lenger å bake rene hvetemelsprodukter, annet enn i hveteboller (men skal prøve å lage med havre i en annen gang), da jeg har lest i en artikkel ett sted at det ikke er så sundt med hvete. Rug bruker jeg mye.

Så i dag gikk jeg på butikken og kjøpte havre (lettkokt økologisk, var billigere faktis) og sesamfrø (også økologisk, fordi det var det eneste de hadde) og gikk rett hjem og bakte.

Oppskriften jeg brukte på hornene mine fant jeg i "Damms Store BAKEBOK", men jeg har endret litt på den da det ikke var en havreoppskrift, den var til søtbakst så jeg droppa sukkeret, pluss at jeg ikke hadde nok smør og at jeg dobblet den.


Oppskrift:

  • 50 gram gjær
  • 150 gram smør
  • 50 gram olje
  • 2 dl melk
  • 4 krm salt
  • 4 dl havre
  • 6 dl hvetemel
  • 1 egg til pensling
  • Litt havre eller sesamfrø til pynt
Smuldre gjæren i bakebollen. Smelt smøret, ha i melken og oljen og la væsken bli lunken før du heller den over gjæren. Rør så til gjæren er oppløst og ha i salt, havre og melet, men la litt være igjen. Arbeid med deigen til den er blank og smidig.
Strø over ett tynt lag med mel, dekk med plast og sett til heving i 40 minutter.


 På bakebordet elter du inn resten av melet og deler deigen i to. Disse kjevler du til runde leiver, cirka 24 cm i diameter.
 
Skjær (bruk gjerne pizza-skjærer) ut hver kake i 6-8 snipper...

 
... og legg på eventuellt fyll på den bredeste delen. Rull dem sammen fra den brede delen mot spissen.

 
Legg hornene på bakepapirkledde stekebrett og la dem heve under klede i 30-40 minutter.
 
 
Pensle med egg og dryss på pynten.

 
Stek hornene midt i ovnen på 250°C i 5-7 minutter. Avkjøl på rist.
 
 
De med ost og skinke inni er bare helt nydelige å spise mens de enda er varme og osten fytende. NAM!!
 
 
 
Holdbare 3-4 dager i brødboks eller cirka 6 måneder i fryser.

2 kommentarer:

  1. Dette så spennende ut og må prøves :) Har ikke tenkt over å bruke havre før.

    SvarSlett