onsdag 17. juli 2013

Desiliter eller gram? Viktigheten med vekt

Vekt: En redning til baksten


Denne snertne lille dingsen fikk jeg til jul og den sto høyt på ønskelisten. Om man baker og leger mat etter oppskrift, så finner man dem oftest med ingrediensmengder i gram og ikke i desiliter, noe som kan gi varierende resultat på det du lager. Ved f.eks. mel kan man dunke litt på desiliter-målet og få plass til mer... Dette gjør at melet blir kompakt og du kan få altfor mye mel, men om du bruker vekt får du riktig mengde mel sel om melet blir kompakt.

Jeg bakte i går en deig til å lage horn med (selv om jeg valgte å rulle dem ut til rundstykker) og brukte da vekten på alt om skulle veies. Deigen fikk en helt annen konsistens enn det jeg er vandt med, men da en fikk hevet ble den ganske bra. Jeg lot de etterheve på stekebrettet ganske lenge før jeg stekte dem og jeg er strålende fornøyd med resultatet. Det var PERFEKT! Aldri fått så bra resultat før og sverger nå til vekt.

Har du ikke vekt burde du virkelig invistere i en! Jeg har denne fra Wilfa og den har flere mål inne, så du trenger ikke å regne om fra f.eks. amerikanske oppskrifter. Liten og snerten er den og.


Vært få innlegg her nå, men vi har flyttet og det har vært litt kaos. Men det kommer, og det kommer ett spennende innlegg alt over helgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar