torsdag 11. desember 2014

Konfirmasjonskake

Victoria konfirmeres!

 
 
Og JEG fikk æren av å lage hovedkaken! Dette ble avtalt allerede i mai, til tross for at konfirmasjonen bare var fire dager før terminen min. Theodor fikk derfor streng beskjed om å enten komme ut i god tid før eller å holde seg inne til siste hånd på værket var gjort for jeg gledet meg VELDIG til å lage den kaken!
Vel... Theodor er sin søster lik og kom på overtid han også noen fødsel midt i kakebakinga ble det ikke ;) Hehe.
 
Vi diskuterte litt angående hvordan kaken skulle se ut og mamma hadde ett ønske om "putemønster" (ruter) og blomster som "renner" nedover siden av kaken da hun syntes det er kjempe flott. Victoria forelsket seg i en kake vi fant på internett (og jeg husker dessverre ikke hvem som la ut det bildet, men det er en norsk hobbybaker), og da gikk vi for en nesten lik versjon, men med putemønster på øverste etasje.
 
Kaken ble bestående av to etasjer hvor den øverste ble mørk sjokoladekake av oppskriften kalt "Anna's", fyllt med vaniljekrem og ferske bringebær og smurt opp med ett tynt lag vaniljesmørkrem, før den ble trukket med hjemmelaget fondant.
Den nederste etasjen ble rosa sukkerbrød (hadde i rosa fargepasta i røren. Dere kan se nederst på kaken til venstre at den er rosa inni.) fylt med vaniljekrem og ferske bringebær og smurt opp med krem før den ble trukket med hjemmelaget fondant den også.
All pynten, utenom konfirmanten og blingen, er spiselig og hjemmelaget.
 
Som dere ser er dette en "roseblad"kake og jeg lagde mer enn hundre roseblader i fondant for å dekke kaken. Jeg lagde dem i to rosa nyanser og i hvitt og satt hver kveld hele uken å lagde de. Aldri undervurder tiden man bruker på en detaljert kake! OFF! Jeg er kjempe glad for at jeg beregnet god tid fordi jeg var høygravid og fødeklar, for jeg regnet faktisk ikke med at det ville ta så lang tid å få kjevlet, stukket ut, flatet ut, rynket og foldet bladene slik jeg ville ha dem da jeg startet. Ei heller trodde jeg det ville gå med så mange for å dekke kaken. Jeg måtte jo i tillegg lage ekstra tilfelle de gikk i stykker under frakt eller montering.
 
 
 
Fantasi-blomstene er laget i samme nyanser som bladene og er stukket ut med en 5-blads roseutstikker. I midten er det fondant og spiselige perler.
 
Bladene festet jeg bare ved å bruke vann og penslet på på både blad og kake. Mens med blomstene som er store og tunge, samt henger nedover på siden, ville jeg være sikker på at de ikke datt av da jeg allerede hadde knust en av de og måtte i all hast lage en ny en og tørke den slik at den ble stiv. Så da gikk jeg for en middels tynn blanding av melis og vann som jeg penslet på både blomst og kake før jeg satt og holdt blomsten på riktig plass til melisen tørket. Satt som støpt. ;)
 
Putemønsteret på øverste kaken lagde jeg med en mønsterform som jeg trykket inn i fondanten. Den kjøpte jeg på Ebay, men fåes i de fleste butikker/nettbutikker som selger kakeutstyr. Blingen er også kjøpt på Ebay og kom i en remse på 10cm x 1m, så det var bare å klippe til ønsket bredde og lengde. Den festet jeg punktvis med melisblandingen.
 
En viktig ting når du lager etasjekaker: er å ha støttepilarer i kaken under som kaken over står på, samt ett brett under kaken som skal stå oppå. Hvis du ikke har det vil kaken oppå presse seg ned i den under. Jeg brukte papp som jeg klipte til og hadde dobbelt (to papp sirkler oppå hverandre), pakket den inn i aluminiumsfolie (for syns skyld når man skjærer i kaken) og gladpakk rundt der igjen for å hindre at man får aluminiumsfolie i kakestykket. Som pilarer brukte jeg tykke sugerør som jeg klipte til.
 
Kaken ble ikke perfekt (i mine øyne), men den ble jaggu meg FLOTT!


Gratulerer med konfirmasjonen lillesøster!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar