onsdag 19. november 2014

Kanelsnurrer

Fryseren skal fylles!

 

Eller, det er vel lov å leve i trua om at den skal det. Hehe.

 

Jeg er når jeg baker disse deilige bollene i uke 36, høygravid og veldig fysen på bakevarer. Jeg går for Kanelsnurrer og stor deig med tanke på å fylle fryseren litt. Oppskriften finner du her. Med denne oppskriften fikk jeg tre fulle brett med totalt 34 store kanelsnurrer og 5 små. Jeg er usikker på hvilken mengde jeg brukte av smør, sukker og kanel som jeg brukte som fyll da jeg bare tok til jeg var fornøyd. Etter etterhevingen, rett før de gikk i ovnen, penslet jeg kanelsnurrene med egg og drysset over med perlesukker. Jeg har brukt den svenske varianten som er hvitere og ikke like hard.
 
Deigen var så stor at jeg så meg nødt i å ta salongbordet i bruk, da kjøkkenbenken min var for liten.
Det å skulle kjevle ut en så stor deig er trening nok i seg selv om man ikke i tillegg er høygravid, sliten, har kraftig bekkenløsning og bordet er i knehøyde. Tok meg litt tid for å si det slik ;)

 
Her har jeg begynnt å smøre og de små klattene med smør er bare litt av hva som gikk med for å dekke hele deigen. Jeg brukte en slikkepott for å smøre ut og det er ett genialt triks når du har mye å smøre. Øverst i hjørnet ser dere min lille "hjelper" på nesten to år som hjalp til med å lage hull i deigen og å spise smørret. Hehe.
 

Ferdig smurt.

Her er deigen ferdig sukkret.

Så måtte kanelen på. Blir ikke kanelsnurrer uten kanel.

Her har jeg rullet den sammen. Mens jeg rullet dro jeg i rullen slik at jeg strammet den. Ved å gjøre det holder snurren seg samlet og blir ikke til en løs spiral etter steking.

3 fulle brett med kanelsnurrer klare til etterheving.

Store flotte snurrer.
 
Glemte å ta bilde av de med perlesukker på fr steking, men her er de inni ovnen. De hver godt og blir skikkelig store.

På toppen for dere se de ferdig stekt (bildet er oppned ser jeg, men jeg får ikke snudd det). Jeg pakket de inn i poser når de var avkjølt, men mange forsvant sporløst mens de enda var varme. Hehe. Både Stian og Vanessa hjalp til med å få dem til å forsvinne og merklig nok var det bare fire snurrer som kom seg så langt som til fryseren nede i boden. Woops! Hehe.

Beklager dårlige bilder, men jeg tok de med mobilen da jeg ikke ville grise ut kameraet, og mobilkameraet har sett sine bedre dager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar