torsdag 29. januar 2015

Lett overdriving?

Theodor skal døpes om litt mer enn en uke og listen med forberedelser er lang. En av de tingene som står på denne listen er å lage bordkort. Dette hadde jeg planlagt å gjøre for flere uker siden, men tiden løp fra meg med alt annet som også skulle gjøres og alt som skulle skje i julen, pluss sykt barn.
Når jeg først hadde litt tid til rådighet slang jeg heller beina i sofaen og slappet av, og guri hvor deilig det var!

Vel, nå kan jeg ikke utsette det lenger, for bordkortene jeg har planer om å lage er ikke normale bordkort og tar litt tid å lage. Jeg er jo kjent for å gjøre ting enkelt. Hehe.
Bordkortene er ikke av papp, glitter og lim, men av smør, sukker, mel og egg. Jeg lager spiselige bordkort!

I høst mens jeg lå å telte timer og dager på overtid med den lille luringen som drøyde og drøyde der inne i magen min, kom jeg over en kjempefin kjeksutstikker på Ebay, og det var da jeg kom på ideen om å lage bordkort i kjeks. Jeg vet jeg ikke er helt stødig i "piping" (utsprøyting av melis/krem), så hvordan resultatet vil bli er usikkert.
Til å "floode" kjeksen (fylle med flytende melis) har jeg kjøpt meg et hjelpemiddel, også på Ebay, for å gjøre jobben lettere. Nemmelig en kjøkkenflaske ed tut, eller bedre kjent som en ketchupflaske fra amerikanske diners.
Vi får se hvordan det går.

 

Men om vi skal gå tilbake til overskriften , så tror jeg at jeg har overdrevet en smule når det gjelder mengde av kjeksdeig... *Kremt*
Jeg har brukt sukkerkjeks oppskriften du finner her, men siden jeg trenger ca. 30 store, 1 cm tykke kjeks og jeg var usikker på hvor mange man fikk ut av oppskriften, valgte jeg å FIRDOBBLE oppskriften. Det endte med en kjeksdeig på hele 3,5 kg (!).


Jeg endte opp å bruke hele deigen da jeg har noen søte kjeksutstikkere med babymotiv som vil være søte å bruke til dåpen. Jeg kan også bruke disse kjeksene til å øve meg på teknikkene siden disse ikke trenger å være like fine som selve bordkortene, selv om jeg selvsagt vil at de også skal være fine.

Jeg brukte opp hver smitt og smule av hele deigen og endte opp med 105 kjeks, men om alle kjeksene hadde vært like tykke, slik jeg ønsket dem, ville jeg endt opp med hundre. Så det vil si at en normal deig vil gi ca. 25 store kjeks.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar