torsdag 25. juni 2015

Vaniljekake med smørkremroser

I anledning min mors bursdag valgte jeg å bake en vaniljekake. Mini får tenner for tiden og er ikke alltid like villig til å sove om nettene, så i over en uke før bursdagen til mamma hadde jeg bare sovet 3-4 timer per døgn. Energien var ikke helt på topp for å si det sånn, så jeg valgte å droppe å lage en avansert kake med lokk og masse pynt og gikk for en rose-swirl kake i stedet for.
Det er første forsøket mitt og jeg ble ikke helt fornøyd og må nok øve mer, men den ble ganske så fin alikevel.

Mamma ble 52 år og det måtte jeg jo merkere! Tenkte det ble litt "overkill" med 52 lys og så for meg det infernoet på toppen av kaken (hehehe), så jeg valgte å drysse over med 52 spiselige gull-perler istedet.

Kaken er en vaniljekake,fylt med 600g bringebær og dekket med sjokoladesmørkrem.

Oppskrift på vaniljekake:

  • 100g Smør
  • 5dl ferdigVaniljesaus (f.eks. Piano)
  • 200g Sukker
  • 1ts Vaniljesukker
  • 3ts Bakepulver
  • 350g Hvetemel
Smelt smøret og la det bli avkjølt.
Hell vaniljesausen i en bolle og tilsett det avkjølte smøret og rør godt. Vei opp sukkeret og ha det oppi smøret og vaniljesausen, og rør det inn.
Vei opp mel og sikt dette oppi vaniljesausen sammen med bakepulver og vaniljesukkeret. Rør så godt, til alle klumper er borte. Gjerne ett par minutter.
Hell røren i godt smurt form og stek i ca. 40 minutter på 175ºC

Oppskrift på smørkrem:

  • 250g Smør
  • 750g Siktet Melis
  • 1ts Vaniljesukker
  • 4ss Kakao
  • 8ss Kaffe
Miks alt godt sammen til du får en klumpfri smørkrem. Det er viktig å bruke romtemperert smør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar