torsdag 20. juni 2013

Jubileum!

 

Mamma fyller 50 og det må feires!

I den anledning var det min oppgave å lage kort fra barn, svigerbarn og barnebarn, samt at jeg ønsket å bake en kake til mamma også.

Kortet tenkte jeg lenge på hvordan jeg skulle lage og fant til slutt ut at jeg skulle prøve meg på en populær korttype fra internett. Da det var bestemt gikk jeg til innkjøp av en "5" i tre og glitter, men de hadde ikke hverken "0" eller "O". Så da klipte jeg en ut i kartong og hevet den med limputer.

Det hele gikk på øyemål, da jeg ikke fant noe mal på nettet. Alle arkene ble skrapa med en av bladene på en saks slik at de fikk ett slitt utseende. Så ble de hvite delene svertet med en rosa fargeblyant på det slitte fo å fremheve de litt.

Jeg scannet bilder av mamma og printet de ut sammen med teksten på fronten av kortet. Alt ble limt sammen og tall festet der de skulle. Teksten ble uthevet med limputer og til slutt limte jeg på diamanter her og der siden mamma er så glad i "bling". To diamanter måtte også festes på den nedre delen av kortet som støtte for den øvre delen når kortet er åpent.
 He ser dere kortet åpent og forfra. Nede på den hvite delen ser dere de to diamantene som støtter den ønre delen.

 Her er kortet sett fra siden og den hvite kartongen som holder det hele sammen er like lang på begge sider av den midtre bretten. Brett nummer to, ryggen, er brettet slik at ryggen er i 90 grader når kortet er åpent. Så er øvre del limt på mens kortet har vært igjen, slik at det skal gå kant i kant.

Her ser dere litt detaljer av kortet og mamma som 2-åring.


Nå over til kaken!


Mamma lager alltid Jordbærgele-kake og jeg tenkte da av den grunn å lage det til henne, bare "oppned", slik at jeg kunne legge lokk på den. Mamma adde ønske om kake med bringebær i, så da ble jordbærene byttet ut med bringebær.

Som dere ser (selv om en liten del av bunnen mangler) så har jeg først ett lag sukkerbrød. Oppå det første laget smurte jeg på vaniljekrem (fra pose som ikke må kokes) og oppå der hadde jeg fryste bringebær som jeg hadde tint. Så ett nytt lag med sukkerbrød ,som blir penslet med bringebærsaft etter de fryste bringebærene, før to bokser med friske bringebær blir pent dandert oppå. Springformen blir satt på igjen og halv-stiv gele blir helt over og hele kaka får stå i kjøleskapet ove natten.
Når geleen er stiv så kommer det siste laget med sukkerbrød på og dette er også penslet med bringebærsaft. Hele kaka blir smur inn med krem og det er nå viktig atkaken er nogenlunde rett og at du retter opp skevheter med kremen. Hvis ikke vil ikke lokket ligge pent.
Jeg kjevlet så ut lok av hjemmelaget fondant og jobbet med det ti jeg fikk det rett og fint.

 Jeg er veldig fornøyd, og som dere kan se er det ikke en eneste skrukke.

Pynten er tre Calaer hvor jeg ikke knadde helt ut fargen, slik at den ble marmorert. Jeg kjevlet blomstene for tykke og glemte å klemme kantene litt, men skittau! Det ble fint alikevell. For å lage Cala brukte jeg bare en hjerte-utstikker og brettet den rundt en stilk. Tallene skjærte jeg ut selv og kanten nede er to lange fondant-pølser som jeg har tvinnet.

Sukkerbrød:

4 egg
140 gram sukker
75 gram hvetemel
2 ss potetmel
1 ts bakepulver

Pisk eggedosis av egg og sukker. (Trikset for å få høye sukkerbrød er å piske eggedosisen lenge, minimum 10 minutter og å ha bakepapir i formen som er høyere en formen.)
Sikt i mel, potetmel og bakepuler og  vend det forsiktg inn i eggdosisen.
Hell røren i en godt smurt (helst bakepapirkledd) form.
Stekes på nederste rille på 170 grader i ca.35 minutter.

Ellers trenger du:

Bringebærgele (bruk bringebærgele og bringebær/bringebærsyltetøy selv om du velger jordbær på toppen, ellers blir kaka mega søt)¨
Vaniljekrem
Fløte til krem pluss litt sukker
Bringebær, ferske
Bringebær, fryste (eventuelt syltetøy)
ca 1 kg fondant
Fargepasta i ønskelige farger


 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar