onsdag 12. juni 2013

Konfirmasjonskort til gutt

Våren er konfirmasjonstid og i år konfirmerte min svoger seg og da må det jo selvsagt gis kort.
Jeg viste ikke helt hva jeg skulle lage og hadde også minimalt med utstyr tilgjengelig, så da ble Søstrene Grene redningen. De er utrolig billig på scrappe utstyr og jeg fikk mye til en billig penge.
Inspirasjonen til kortet fikk jeg fra internett etter å ha googlet litt.
 
 
Jeg lagd først kortet bak til høyre fra oss, og siden mamma også ville gi gave bestilte hun ett matchende et (bak til venstre). Da lillesøster fikk se kortene syntes hun også at de var stilige og bestilte ett til seg selv som hun ville gi til kjæresten som også skulle konfirmeres, men hun ville ha blått og bare to knapper.

 Her er kortet fra oss i lukket form. Jeg klarte å rote litt med limet og det tørket mørkt. Ble lettere irritert da ja :)

Her det med jakken åpen. Brett ned kragen og man kan vippe frem vesten, da åpner man kortet og får plass til å skrive. Skal vise det litt lenger nede.

Her er kortet mamma ville ha. Det er likt, bortsett fra vesten og knappene er omvendt.

Her er det åpent.

Her er kortet min søster ville ha og dere kan se det åpent på det øverste bildet. Jeg hadde vist ikke et bilde av det alene og åpent.

Mamma ønsket å gi min lillesøsters kjæreste en gave også og ønsket da ett matchende kort. For at det ikke skulle bli for likt har mamma sitt kort tre knapper, svart sløyfe og lommetørkle.

Her kan dere se det åpent.

Og her kan dere se det helt åpent. I alle kortene er innsiden lik vesten. Og om dere har lagt merke til det er alle detaljer, som lommer og knappebrett, svertet. De tre øverste er sveret med stempelpute, mens det nederste er svertet med en blå fargeblyant. Dette har jeg gjort for at det skal komme mer "ut".

Her er oppskriften:
Skjorten lager du i ark eller tynn kartong i ønsket farge i målene 10x29 cm. Brett så i to 13 cm inn. På lengste brett bretter du motsatt vei 1,5 cm inn. Så lager du hakk som er 3,5 cm lange på hver side som skråner ned 0,5 cm. Brett så kragen.

Jakken lager du i litt tykkere kartong enn skjorten i ønsket farge i målene 13,5x23 cm. Lag to brettekanter på 5,5 cm og 6,5 cm. Brett så ned kragen på begge sider og klipp vekk overflødig krage på den lengste siden slik at kragene blir like store.

Klipp så ut en vest som passer skjorten og lommer til både jakke og vest. Til hver del skal du ha 2 stk 1x3 cm og 1 stk 1x2 cm. På vesten skal du også ha en knappebrett. Denne må du måle etter vestens lengde, men den skal ogå være 1 cm bred. Svert kantene og lim på.

Lim så skjorten fast i jakken og vesten fast på skjorten. Lag en liten sløyfe og lim fast i halsen og lim på knapper. Før du måler og limer inn kartong inne i kortet må du klippe buer på skuldrene.

Om ønskelig kan du pynte med lommetørkle eller annen pynt på brystlommen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar