tirsdag 28. april 2015

Dåpskake til ei litta jente

Jeg elsker som sagt å leke meg med kaker og dekorering av dem. Jeg elsker utfordringer og prøver stadig noe nytt. Og plutselig en kveld tikket det inn en melding fra mamma om jeg ville gjøre noe nytt innen "kakeverden". Ville jeg lage en kake på bestilling?
Iiiiiiiiiiik! Skummelt! var den første tanken som sto i hodet mitt når jeg leste medlingen. Men jeg var nyskjerrig og måtte vite mer. Det var ei god venninne av mamma som lurte på om jeg ville lage en dåpskake til henne og etter å ha forhørt meg litt om detaljer om både ditt og datt kom jeg frem til at, JA, dette skulle jeg klare og tok på meg oppdraget.
 
Jeg hadde fått frie tøyler til pynting av kaken, uten om ett ønske om en rosa bamse og hjerteformet kake. Selve kaken skulle være en deilig sjokoladekake, sjokoladesmørkrem og marsipan.
Jeg liker å ha klare rettningslinjer når jeg arbeider, så å ha helt frie tøyler var litt utfordrende for jeg må jo klare å bestemme meg for bare en av ideene mine. Hehe.
Hun ønsket opprinlig liljer på kaken, men jeg hadde ikke matrialene jeg trengte for å få det til, så jeg sa jeg ikke kunne. Jeg er en person som liker å gjøre andre til lags og da hun sa jeg hadde frie tøyler og "overrask meg", tenkte jeg at fankern heller, jeg skal jaggu overraske henne! For jeg hadde bestillt liljeutstikkere som jeg hadde glemt at jeg hadde bestillt og samme dag som jeg skulle begynne å lage pynten dumpa de ned i postkassen. Jeg klarte å finne noe provisorisk matriale og satt i gang å lage marsipanlilje. Det var noe hærk uten like og jeg lager det ikke igjen før jeg har riktig matriale å jobbe med. Men flott ble den! Jeg tok utgangspunkt i en 'Stargazer' lilje, selv om den ble for lys til å være en, men den passet flott inn på kaken.
 
I tillegg til liljen lagde jeg også bamsen hun ville ha, eller "Frøken Teddybjørn" som jeg døpte henne. Hun ble så søt der hun sitter, litt overrasket :)
Jeg syntes det ble så tomt på kaken med bare de to (ett fint tips er å snu kakeformen du skal bruke å sette pynten oppå for å se om det passer, om du trenger mer eller mindre) og fant ut at jeg skulle lage liljekonvall, til tross for at jeg trengre samme materialer som til liljen for å lage de og. Jaja, ble provisorisk matiraler der og. Selv om de ikke så så ekte ut, så syntes jeg at de ble flotte og gjorde så mye ut av seg.
 
Kake med navn på hadde de allerede bestillt til dåpen, så denne skulle det ikke være navn på, men jeg følte jeg måtte få inn litt mer dåpspreg og lagde "DÅP" pynten. Da fikk jeg tatt igjen fargen fra Frøken Teddybjørn, pluss at kaken ikke virket så tom midt på uten å bli for overdrevent pyntet.
Jeg trakk kaken i hvit marsipan og avsluttet kaken med ett rosa "tau" nede ved kakefatet og plasserte den på ett hvitt kakefat jeg lånte bort.



Kaken er 11 cm høy, uten pynt, og består av fire lag sjokoladekake, 3 lag sjokoladesmørkrem og er smurt opp med sjokoladesmørkrem før den er trukket med marsipan.
 
 
Kaken ble så FLOTT og jeg er så utrolig fornøyd med den og stolt av meg selv. Dette er den flotteste kaken jeg har laget til nå og jeg er så kry av den!
 
Tusen takk Grete, for at du stolte på meg og at jeg fikk lage denne til deg <3

 



2 kommentarer:

  1. Ingen problemer med å stole på deg. Kan gå god for både utseende og smak.
    Så folkens, I disse konfirmasjonstider, bestill hos denne flinke jenta her

    SvarSlett