mandag 27. april 2015

Hamburger CUPCAKES!

Jeg elsker å bake og å utfordre meg selv kreativt, så jeg sitter ofte på google å titter på bilder, eller ser på youtube på kaker, dekor og div etter inspirasjon.
Noe som er veldig populært er kaker som ligner mat, enten det er en matrett eller ett matprodukt. Jeg har hatt lyst til å prøve meg på "trenden" og da søsknene mine skulle feires med bursdagsselskap øynet jeg sjansen.
Jeg lagde hamburger cupkakes!
 
Jeg brukte en oppskrift ment på 24 cupkakes og fikk 12 hamburgere ut av den. Jeg kan komme tilbake med oppskriften på cupkakes i ett annet innlegg, senere.
 
Jeg lagde røren, fant frem muffinsbrett og muffinsformer (hvilket mønster eller farge du har på papiret har ingenting å si, du kaster det underveis alikevel) og lagde tolv muffins.

 Drysset på litt sesamfrø før steking slik at de skulle ligne på hamburgerbrød.
 
 I den resterende røren hadde jeg i kakao og spredde den tynt utover den største springformen jeg hadde, som jeg hadde smurt lett med olje og hatt bakepapir i bunn på. Den stekte jeg på samme temperatur som muffinsene, men litt kortere.
 
Da den var avkjølt tok jeg en rund utstikker som var like stor som muffinsen og stakk ut 12 "burgere". Begynn ytterst. Begynner du i midten er det ikke sikkert du får plass til alle 12.
 
Del alle myffinsene på midten.

Lag smørkrem og finn frem farger til å farge opp til "tilbehøret".

Her er "salat", "ost" og "ketchup" farget opp i hver sin lille skål.

Ligger klar til bruk i hver sin sprøytepose.

Ta bunnene og sprøyt ut "salaten" oppå den. Bruk en sikksakk-bevegelse langs kanten slik at du etterligner salat.

Ha på burgerene.

Sprøyt ut "osten". Begynn ytterst og jobb deg innover.

Litt "ketshup" oppå "osten" må til. Hvordan du har på denne er opp til deg, bare den syntes litt fra siden :)

Sett på lokket til sist.

Voila! Hamburger cupkakes :D

 Disse er tøffe i bursdager, uansett alder på bursdagsbarnet, grillfester, fester, andre selskap eller bare til kos.
Om man vil ha prikken over "i"en kan man farge marsipan eller fondant grønn, trille noen ovale kuler, lage en liten fordypning i toppen av denne og putte i enn liten rød kule av fondant eller marsipan, tre en tannpirker igjennom og stikke tannpirkeren i "hamburgeren". Altså lage en liten oliven ;)
Jeg hadde gjort det om jeg ikke manglet tannpirkere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar