fredag 24. april 2015

Dåpskaken til Theodor

Da Theodor ble døpt 18 januar i år, måtte vi selvsagt ha en fin dåpskake. Det ble en marsipankake.
Fyll, form og farger var bestemt lenge før dåpen, pluss at jeg ville ha en sovende baby og bokstavklosser på den. Men hvordan pynten skulle danderes, hva slags annen pynt jeg ville ha og om babyen skulle bli kledd på eller ikke klarte jeg ikke å bestemme meg for...
Så flere dager i uken, hele januar, satt jeg å klundret med blomster, men ble aldri fornøyd og knørva det i stor frutrasjon. Jeg var veldig stresset og jeg tror det var det som gjorde at jeg ikke klare å lage blomster eller bestemme meg for pynt på kaken.
Men jeg fant ut at jeg ville kle på babyen litt og valgte å kle på han en lue lik den han brukte hver gang vi skulle ut.

Stian ble til slutt så lei av at jeg var så stresset og satt å reiv meg selv i håret mens marsipanen fløy veggermellom at han gikk gjennom inspirasjonsbildene mine og fant en han likte, smalt dataen i bordet foran meg og sa "DEN!"
"Den delen der?" spurte jeg og pekte på en detalj.
"Nei, den kaka der, en etasje, pluss klossene og babyen du har laga."
Jeg så på han nesten i vantro, den kaken var jo enkel, lite pynt, lett og lage. Jeg er jo kjent for å gjøre ting vanskligere og mer avansert enn de trenger å være fordi jeg liker å utfordre meg selv.
Før jeg rakk å si noe mer sa Stian at han bestemte kaka siden jeg fikk bestemme alt annet. Egentlig brydde han seg ikke om utseende, men han hadde fått nok av stresset mitt og at jeg ikke lenger hadde tid til å lage noe annet. Da måtte jeg få det til perfekt den kvelden.

I etterkant er jeg faktisk utrolig glad for at Stian satt en stopper for "galskapen" min og fikk meg til å gjøre noe enkelt i stedet. Jeg skulle gjerne ha pyntet kaken noe mer, men noen ganger er virkelig "less is more" ett fint utrykk.
Selv om den er enkelt pyntet, så gjorde pynten så mye ut av seg. Den var så ren, pen og elegant. Jeg høstet mye ros for den. Og mange syntes det var flott med en hovedkake som ikke var overdådig pyntet.

God var den også! Under marsipanen gjemte det seg en sukkerbunnkake med MASSE bringebær, kremfløte og vaniljekrem.



 Det ble noen skjønnhetsfeil på kaken, slik som en liten rift på det blå beltet og at jeg hadde en litt utsø hånd når jeg "pipet" på mønsteret. En liten ekstea detalj kan dere se på det øverste bildet, i stedet for en prikk som de andre hadde så hadde den som var foran på kaken ett lite kors. Måtte få frem at han ble døpt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar